Тема : Будь захисником природи. Є. Гуцало «Перебите крило»

Мета: Пізнавальна – спостерігати за красою світу у стосунках людини з природою; виховувати бережливе ставлення до природи, відповідальність за свої вчинки; розвивати мовлення, увагу, уяву та фантазію, спостережливість; удосконалювати аналітико-синтетичні вміння порівнювати, доводити, проводити аналогію; розвивати творчі здібності;Вдосконалювати техніку читання; прищеплювати вміння працювати з текстом; розвивати зв’язне мовлення на основі тексту.

Тип уроку: Закріплення знань

Обладнання уроку: мультимедійна дошка, малюнок із зображенням лелеки, сюжетний малюнок до теми, магнітофонний запис пісні, таблиця для вироблення навичок інтонаційного читання, картки із завданнями для групової роботи, великий конверт сигнальні картки

Хід уроку:

І.Організація класу

1.1Привітання

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо!

Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. До нас на урок завітало багато гостей. Привітаємося з ними:

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас.

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас.

1.2 Вправа очікування

- Діти, подумайте і скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку?

(Відповіді дітей)

-А я , як учитель очікую, що ви будете злагоджено працювати, уважно слухати, точно висловлювати свої думки, швидко читати) Тому девіз нашого уроку :

(разом читаємо)

"Хто багато читає - той багато знає,

Хто швидко читає - той багато зробити встигає"

А допомагати вам буде « Пам’ятка-аутотренінг»

Я хочу знати. Я висловлюю свої судження. Я анлізую. Я думаю . Я замислююсь. Я -творча особистість.

ІІ.Мовна розминка

2.1. Дітки, як артисти розспівуються перед виступом, так і ми зробимо невеличку розминку для нашого ротика, щоб він був слухняний при читанні.

Дихальна гімнастика

Глибокий кроткий вдих. На видиху На видиху вимовляти звуки

Ббб, ддд, ггг, бдг, здб,

зс, сз,пб,тд,бп,

дт, ,жш,шж, дж, дз.

Глибокий довгий вдих. На видиху вимовляємо звуки

Жжжжжжж, ззззз,нннннн,мммммм

1. Чистомовки

Ля-Ля-Ля - лелек дружна сі…

До-До-До - житло птахів гні...

Тя-Тя-Тя - є тільки тут жи...

Іть-Іть-Іть - лелек лю...

2.Вправи для розширення кута зору.

мале ча вилу пились

дрю чок вигрі вати

гні здо похва лився

боцю ни отя мити

драби на попа дають

стрі ха вибу хнув

- Що спільного у словах першого стовпчика?( всі іменники)

- Що ми знаємо про іменники?

- Що спільного у словах другого стовпчика?(всі дієслова)

- Що ми знаємо про дієслова?

А яку частину мови вивчили? На які питання відповідає прикметник? Наведіть приклади прикметника.

3. Скоромовка (П Ш Б - повільно, швидко, "блискавка")

Прочитайте скоромовку повільно, швидко , блискавкою.

Біля броду бусол ходить

Бусленя з собою водить.

Про кого наша скоромовка?

Б) Індивідуальне промовляння скоромовки з різною інтонацією: запитально, радісно, з сумом, із здивуванням.

- Як називають бусла? Підберіть синоніми до слова лелека боцюн, лелька , чорногуз, бузьок, лелека

- А в яких ще жанрах усної народної творчості відображено птаха лелеку?

(Піснях , загадках, повір’ях, прикметах, казках)

Які повір’я ви знаєте?

- Якщо комусь в селі першим доведеться побачити весняну лелеку і тричі присісти, прикривши ноги, то й протягом року не хворітиме і буде щасливим.

-у будинок з гніздом чорногуза на даху ніколи не вдарить блискавка.

- Лелеки селяться на хаті у добрих і сердечних людей.

Закличка :

Чорногузе, дядьку, зроби мені хатку,

І ставок, і млинок, і цибулі грядку.

Прикмети

Якщо лелеки довго не відлітають у вирій, то зима має бути

Прилетіли лелеки - можна починати сівбу.

Легенда

Одного разу Бог зібрав усе гаддя (змій. Жаб, мишей, ящірок) із землі у великий мішок і велів віднести його одному чоловікові до болоті та втопити там. Але дорогою не можна було ні в якому разі відкривати мішок. Чоловік відніс мішка, але ж кортить подивитися всередину. Розв'язав він мішок, а звідти як полізуть всякі гади, кинувся він збирати, але де там! Розгніваний Бог взяв і перетворив чоловіка в лелеку і сказав до тих пір збирати жаб та змій, поки не визбирає все і не пройдуть чари. Тому, то лелека і скучає за людьми і селиться поблизу осель.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

Який твір ми вивчали на минулому уроці? Що таке оповідання? Хто автор цього твору?

«Гра продовж речення»

  1. Народився Є. Гуцало…. (на Вінниччині в с. Старому Животові )
  2. В родині….( вчителі. Батько викладав українську мову і літературу, а мати - хімію).
  3. Розпочав писати свої твори у… у 3-4 класі і були вони надруковані (у шкільній стінгазеті)
  4. Майбутній письменник закінчив ..(Ніжинський педагогічний інститут)
  5. Мріяв стати ….(Журналістом)
  6. Написав понад….
  7. В1985 року? (став лауреатом Державної премії ім. Тараса Шевченка)

2.Тестування

1. Лелеки гніздяться тільки на тій хаті:

а) яка була високою; б) де був добрий господар;

в) яка вкрита соломою.

2. Дениска дуже хотів, щоб:

а) швидше прийшла весна; б) лелеки звили на стрісі його хати гніздо; в) Бог простив усі його гріхи.

3. Для чого Дениска хотів порахувати лелеченят у гнізді? Бо:

а) був дуже допитливим; б) на прохання Олега Кочемаса;

в) щоб розповісти друзям у школі.

4. Лелька не змогла відлетіти у вирій через те, що їй крило підбив:

а) Максим Крутивушко; б) Олег Кочемас; в) браконьєр.

5. Де зимували лелеки?

а) На подвір’ї Олега Кочемаса; б) у хаті Дениски; в) у колгоспному хліві.

6. Навесні лелеки:?

а) вирішили залишитися у них;

б) полетіли геть

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А зараз я вам пропоную послухати вірш .

Вам буде завдання подумати і визначити головну думку цього вірша?

Коли я бачу квітки очі,

«Люби!» - вона мені шепоче.

Повз деревце іду зелене.

« Привіт!» - схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї,

Питає пташка:» «Як ся маєш?»

«Спочинь!» - з болта жаба просить.

« Всміхнись!» - цвіркун сюркоче в просі…

Який же світ кругом чудовий!

Живім в добрі, живім в любові.

- Що спільного між цим віршем і оповіданням Євгена Гуцула «Перебите крило»?

- Чи часто ви зупиняєтесь, щоб помилуватись красою природи? Чи часто задумуєтеся, ламаючи гілку, зриваючи квітку, скривдивши птаха, над своїми вчинками, над тим, що завдає шкоди природі?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми продовжимо спостерігати за красою світу у стосунках людини з природою на основі оповідання Є. Гуцула « Перебите крило». А ще будемо оцінювати вчинки дійових осіб, співпереживати з ними, складати їх характеристику; а також будемо удосконалювати навички читання.

V . Продовження роботи над оповіданням.

1. Вибіркове читання

1. Прочитайте той момент коли Дениско вперше побачив лелек на своїй стрісі(С.71)

2. Передати веселий настрій Дениска, коли він спостерігав, як лелеченята вчаться літати.(С.74)

3. Знайдіть рядки, де йде мова про те, як було підбито лелеку. (с. 75)

4. Як вона почувалася в перші дні.(С .76)

2. Читання в особах.

1. Знайдіть першу розмову Дениска з Олегом. Чиї слова потрібно читати, передаючи почуття радості, образи, а чиї – зневаги? Прочитаємо діалог без слів автора.С.72

2. Знайдіть другу розмову Дениска з Олегом. зачитайте її

3. Зачитайте розмову Дениска і батька. Коли побачили, що лелеки не полетіли у вирій.

4. Від слів “А чого це ти лелек у хаті тримаєш”? до “Увечері батько”.

3. Робота з ілюстрацією.

Зачитати уривок, який відповідає ілюстрації.

4. Творчий переказ

Вправа «Уяви себе…»

а) – про яку радісну новину повідомив Денискові батько?

- Уявіть себе на місці Дениска, радісного, усміхненого, і розкажіть про цю подію та про свої спостереження за лелеченятами,

- Денисе, яку пораду дав тобі Олег?

- Чому ти не скористався нею?

- Про яку рису характеру Дениска свідчить?

б) – Яке нещастя сталося з лелекою?

Про це нам розкаже Олег.

Уявіть себе в ролі Олега. Олеже , детально опиши ситуацію і розкажи про свій вчинок.

- Діти, який це вчинок?

- Олеже , навіщо ти це зробив?

- Діти, як ви гадаєте: чому так сталося, що Олег перебив лелеці крило? Чи навмисно він це зробив? Чи думав він про наслідки своїх дій? Чи відчував він себе винним.

- Чи міг так вчинити Дениско?

- Про яку рису характеру Дениска це свідчить?

4.Фізкультхвилинка

5. Роздуми.

- Дениска хвилювався, що на його хаті не поселяться лелеки, бо він грішний? Які гріхи він мав на увазі? Власні припущення обґрунтуйте.

Поміркуйте, якими людьми в дорослому житті будуть Дениска, Олег. Власну думку доведіть.

- Чи зрозумів свою провину Олег? Які чинки Олега засвідчують, що він зрозумів це?

6. Характеристика героїв оповідання

А зараз ми попрацюємо в парі . Перед вами листочки виберіть з поданих рис саме ті які відповідають вашому герою. Перша пара характеризує Олега, друга Дениса. Свою думку доведіть словами з тексту.

Денис:чуйний доброзичливий жалісливий ініціативний слухняний ввічливий вихований добрий самокритичний, вміє правильно оцінити свої вчинки;

турботливий; поміркований, обдумує можливі наслідки своїх дій; наслідки своїх дій;

спостережливий.

Олег: зарозумілий байдужий заздрісний різкий упертий жорстокий зверхній добродушний заздрісний; зневажливий; не поміркований, не обдумує можливі наслідки своїх дій; наслідки своїх дій.

8. Складання сенкану.

А зараз я пропоную скласти сенкан перший варіант до слова « лелька» Але спочатку давайте пригадаємо правила складання.

В першому рядочку 1 іменник, в другому 2 прикметники, в 3- 3 прикметники в 4 речення , в 5 синонім до першого.

Робота в парах

У мене є лист від батьків Дениска.

Вони виховали хорошого сина, а сьогодні звертаються до вас. Лист зашифрований. Кожна група дітей отримає лише частину тексту. Розшифрувавши, а потім склавши всі частини, ви зможете дізнатися про написане.

Лист-звернення

Закресліть букви з, к, ш і прочитайте речення

зЛюкбітшь кі кошбезрігкайте цзих кчудшовзих зпткахішв .

Роз’єднайте слова

Охороняючигніздалелек,людизберігаютьсвоїтрадиції,своюукраїнську культуру.

А тепер давайте зачитаємо що в нас вийшло.

Любіть і оберігайте цих чудових птахів . Охороняючи гнізда лелек, люди зберігають свої традиції, свою українську культуру.

VІ. Підсумок уроку.

- Що цікавого ви взяли з уроку для себе?

- Чого навчив вас Дениско? Олег?

- Чи змінилась ваша думка про Олега? Чому?

- Хто з дійових осіб, на вашу думку, зробив висновок, співзвучний зі словами

Д.Павличка « Птиця»?

Хоч і маленький, зрозумів я все.

Моя рука ніколи і нікому

Ні кривди, ні біди не принесе.

- Яка головна думка оповідання?

- Поділіться своїми враженнями від уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Написати лист героєві твору

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi