Як ставитися батькам до дитячих пустощів
Це такий прояв жвавості, енергії й активності дітей, при якому їхня поведінка знаходиться на грані дозволеного, а іноді й переступає цю грань. Дитяча винахідливість невичерпна. Наслідуючи людей, тварин, казкових персонажів, діти можуть грати у велетнів, драконів, підбираючи для цього маски і маскарадні костюми. Захоплені імпровізацією, вони використовують різні речі, не одержавши на це дозволу. Допитливість і інтерес до технічних пристроїв спонукає їх не думаючи розпорядитися різними побутовими приладами, і чимало прикрих хвилин переживають батьки з приводу спроб юного «техніка» розібрати по гвинтику годинник, витягти з термометра ртуть, розжарити на плиті металевий предмет, щоб він розігрівся до білого кольору. Більшість витівок пов'язані з дитячою рухливістю, невгамовним прагненням до діяльності. В одну мить дитина залазить на дерево, перескакує через перешкоди, влаштовує фехтувальний турнір з товаришами. Є пустощі й інші, які вказують на появу в дитини поганих рис характеру. У ранець товариша кладуть важку річ, до лапи кішки прив'язують що-небудь, руйнують пташині гнізда, стріляють у шибки з рогатки, псують телефон-автомат, їдуть в автобусі без квитка. Як поставитися батькам до дитячих витівок — це важливе і складне питання сімейного виховання. Складне воно тому, що не можна все підряд забороняти, пригнічувати активність і вигадливість дитини, як і не можна все дозволяти, в усьому потурати, ростити нестримну у своїй поведінці людину. Складне це питання й тому, що оцінка вчинку значною мірою залежить від віку дитини. У малюка ще дуже невеликий досвід, далеко не завжди вміє він відрізняти правильні вчинки від неправильних, розуміти, що можна і чого не можна. Він розбирає годинниковий механізм, не підозрюючи, що цим можна зіпсувати річ. Йому треба пояснити це. Але те, чого не розуміє малюк, добре розуміє школяр, і розмова з ним буде суворішою. Але ж обох їх необхідно переконати в тому, що речі створені працею багатьох людей, що ставитися до них треба дбайливо. Від батьків залежить, як направити дитячу активність на захоплюючі і корисні справи, при виконанні яких виробляються навички організованості, діловитості і дисципліни. Замість стихійних імпровізацій можна організувати домашній спектакль. Замість стихійної технічної «самодіяльності», яка супроводжується псуванням речей, дітям надають можливість майструвати, створювати корисні речі. Зазвичай такі заняття здаються дітям захоплюючими. Особливої уваги вимагають прояви жорстокості і нечесності. Кожен такий випадок повинен жорстоко засуджуватися у родині. Треба всіляко відвертати дітей від пустощів, пов’язаних з небезпекою для їх життя і здоров’я. Треба роз’ясняти і показувати на прикладах, до чого приводить гра з вогнем, змагання у швидкості з автомобілем, стрілянина з рогатки. |